کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اروپا برای جلوگیری از فروپاشی بازار مشتقه انرژی، دست به کار شد

17 شهريور 1401 ساعت 15:22

اروپا با رویدادی بالقوه نظیر «لیمن برادرز» روبروست. زیرا شرکت‌های انرژی حداقل با ۱.۵ تریلیون دلار کال مارجین مواجه هستند. این بحران پس از آن تشدید شد که روسیه روز جمعه اعلام کرد خط لوله گاز نورد استریم به آلمان برای مدت نامعلومی بسته خواهد ماند. از این رو، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند منابع مالی برای جلوگیری از فروپاشی بازار مشتقات انرژی خود، فراهم کنند.


به گزارش صدای بانک، شرکت نفت و گاز اکوینور (Equinor) نروژ اعلام کرده است که شرکت‌های انرژی در بازار مشتقات حداقل با ۱.۵ تریلیون دلار ریسک کال مارجین مواجهند. وزیر امور اقتصادی فنلاند با اشاره به کمبود نقدینگی شرکت‌های انرژی از آن به عنوان «لحظه سقوط لیمن برادرز» در صنعت انرژی یاد کرد.
جهش ۱۰ برابری نرخ کال مارجین‌ اعمال شده در قیمت آتی گاز هلند از سال گذشته (یورو / مگاوات ساعت)
اروپا برای جلوگیری از فروپاشی بازار مشتقه انرژی دست به کار شد
منبع: https://b2n.ir/k50548
شرکت‌هایی که به صورت عمده قرارادهای فیزیکی برق و انرژی را در بازارهای جهانی خریداری می‌کنند (long position)، برای کاهش ریسک قیمتی‌شان، تمایل به ایجاد موقعیت فروش (short position) برای پوشش ریسک (hedge) قراردادهای فیزیکی‌شان دارند. در این صورت جهش قیمت‌ها موجب زیان شدید آنها خواهد شد. هنگامی که این اتفاق بیافتد، کارگزار شرکت از او درخواست پول نقد برای وثیقه معاملاتیش می‌کند (البته در قراردادهایی مانند انرژی، وثایق غیرنقدی هم اجازه داده می‌شود). اواخر ماه گذشته، شرکت فورتوم اعلام کرد تنها در طول یک هفته وثیقه مورد نیازش از ۱ میلیارد یورو به ۵ میلیارد یورو افزایش پیدا کرد. تحلیل‌گران بانک سرمایه‌گذاری سیتی گروپ نیز هفته گذشته خبر دادند که جهش قیمت‌های گاز و برق، شرکت‌های تامین کننده انرژی (utility companies) را وا داشت تا بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو وثیقه اضافی برای پوشش کال مارجین‌هایشان بگذارند.
به همین دلیل در هفته اخیر برخی از کشورهای اتحادیه اروپا تصیم به تزریق نقدینگی و عرضه وثیقه به شرکت‌های انرژی گرفتند تا از فروپاشی بازارهای مشتقه انرژی جلوگیری کنند.
دولت فنلاند روز یکشنبه هفته جاری از طرح ضمانت اعتباری و وام تا سقف ۹.۹۲ میلیارد دلار برای شرکت‌های برق به عنوان «آخرین گزینه تأمین مالی برای شرکت‌های در معرض خطر ورشکستگی» خبر داد. همچنین شرکت برق فنلاندی فورتوم ۲.۳ میلیارد دلار از طریق تامین مالی پل (bridge funding)[۱]، منابع مالی موردنیازش را قرض گرفت.
در کشور همسایه سوئد، دولت برای جبران کمبود نقدینگی و وثیقه، ضمانت‌های اعتباری برای تولیدکنندگان برق فعال در بازار مشتقات برق درنظر گرفت. همانطور که دولت سوئد اعلام کرده، کل وثیقه مورد نیاز در بازار مشتقات برای شرکت‌های برقی از حدود ۶.۵ میلیارد دلار در ژوئن ۲۰۲۲ به حدود ۱۶.۶ میلیارد دلار افزایش یافته است.
سوییس نیز خط اعتباری به ارزش ۴.۱ میلیارد دلار به شرکت انرژی اکسپو (Axpo) اختصاص داد. کمیسیون اروپا هم طرح‌هایی برای کمک به بحران نقدینگی شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در دست بررسی دارد، از جمله خطوط اعتباری از بانک مرکزی اروپا، وثایق جدید و تعلیق موقتی بازارهای مشتقه.
این یادداشت با اندکی دخل و تصرف برگرفته از مقاله‌ای در سایت بلومبرگ با نام «زنگ خطر لیمن برادرز برای بازار انرژی، کمک‌های نقدی را برانگیخت» است.
نویسنده: محسن مقیسه
[۱] تامین مالی پل یک گزینه تامین مالی کوتاه مدت است که توسط شرکت‌ها به منظور پوشش هزینه‌ها یا تامین مالی پروژه قبل از انتظار درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


کد مطلب: 14237

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/14237/اروپا-جلوگیری-فروپاشی-بازار-مشتقه-انرژی-دست-کار

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com