کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلومبرگ از تورم افسارگسیخته آرژانتین گزارش می‌دهد؛

تأثیر معکوس «قیمت‌گذاری دستوری» و «ارز چند نرخی» بر تورم آرژانتین!

6 اسفند 1401 ساعت 10:58

اقدامات دولت فعلی آرژانتین مثل قیمت‌گذاری دستوری و چند نرخی بودن ارز، نه تنها تورم در آرژانتین را مهار نکرده؛ بلکه قیمت مصرف‌کننده در آرژانتین نسبت به سال قبل ۹۸.۸ درصد افزایش یافته است.


به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، تورم کشور آرژانتین در ماه ژانویه (اولین ماه سال) بیش از آنچه احتمال می‌رفت، سرعت گرفت. زیرا قیمت‌گذاری دستوری ناکارآمد بود و این راهبرد دولت در بحبوبه انتخابات ریاست جمهوری، اواخر امسال وضعیت را پیچیده‌تر کرد.
قیمت مصرف‌کننده در آرژانتین نسبت به سال قبل ۹۸.۸ درصد افزایش یافته است. این افزایش بیش از متوسط آماری ۹۸.۶ درصدی ِاقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ بوده است. براساس اطلاعاتی که دولت آرژانتین منتشر کرده است، قیمت‌ها از ماه دسامبر به عنوان دومین ماه متوالی جهش‌ها، ۶ درصد افزایش یافت.
هزینه‌های بالای تفریح، مسکن، و مخابرات پرچم‌دار افزایش‌ها در ماه ژانویه بود. افزایش قیمت مواد غذایی هم از تورم کل بالاتر بود. ‎
تورم در ماه ژانویه به بالاترین میزانش از سال 1991 تاکنون رسید
تورم در ماه ژانویه به بالاترین میزانش از سال 1991 تا کنون رسیده است
آدریانا دوپیتا، اقتصاددان آرژانتینی-برزیلی می‌گوید که بازار تورم داغ و گسترده باقی می‌ماند. اقدامات و تدبیرهای فعلی مثل کاهش نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری یا همان کنترل قیمت‌ها و ارزش‌گذاری بیش از حد قیمت ارز فشار افزایش قیمت‌ها را مهار نمی‌کند.
با وجود تلاش دولت چپ‌گرای آرژانتین برای ساختن یک برنامه اقتصادی معتبر و با وجود همیشگی بودن تورم در این کشور، آرژانتین به یکی از تورمی‌ترین اقتصادهای جهان بدل شده است. به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ماه اکتبر، چاپ پول برای تأمین مالی دولت و قیمت بالای انرژی به‌خاطر جنگ روسیه و اوکراین بسیار پرهزینه بود.
راهبردهای غیرمتعارف رئیس جمهور آرژانتین برای کنترل تورم مثل ثابت نگه داشتن قیمت‌ها (قیمت‌گذاری دستوری)، کنترل نرخ ارز و چندنرخی بودن آن و هزینه‌های بالای استقراض نتوانسته هزینه‌های زندگی و انتظارات قیمتی را کاهش دهد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که تورم سالیانه در پایان سال به ۹۸ درصد خواهد رسید. چند روز پیش هم سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد آرژانتین از قیمت‌ تعیین شده و جدید گوشت قرمز رونمایی کرد و گفت که او برای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی آماده هستند.


کد مطلب: 18784

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/18784/تأثیر-معکوس-قیمت-گذاری-دستوری-ارز-چند-نرخی-تورم-آرژانتین

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com