تاریخ انتشارجمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
کد مطلب : 25659

جزئیات امضای ۱۵ سند مهم؛ همکاری ایران و روسیه به بالاترین سطح رسید

۰
plusresetminus
وزیر نفت از امضای تفاهمنامه ۱۵ سند مشتمل بر ۱۱ محور همکاری بین ایران و روسیه در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد.
جزئیات امضای ۱۵ سند مهم؛ همکاری ایران و روسیه به بالاترین سطح رسید
به گزارش صدای بانک از همشهری آنلاین، جواد اوجی در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه گفت: از دولت روسیه و آقای نواک معاون نخست وزیر روسیه تشکر می‌کنم که در این اجلاس حضور پیدا کردند، در ابتدا جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم می‌کنم.
وی افزود: اکنون فضای همکاری ایران و روسیه در بالاترین سطح قرارداد و تصمیمات زیر نظر مستقیم روسای جمهور دو کشور است.
وزیر نفت گفت: به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه اعتقاد دارم که دوستی دو کشور اکنون بیشتر از هر زمان دیگری بوده و این موضوع را از افزایش صادرات ایران به روسیه چه از لحاظ وزنی چه از لحاظ ارزشی می‌توان درک کرد.
اوجی با اشاره به حجم چند ۱۰ میلیارد دلاری بازار روسیه افزود: هر چند دو کشور از اولین شرکای یکدیگر هستند اما در بازار یکدیگر حضور کم رنگی دارند و این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و ایران نیز واردکننده محصولات کشاورزی است از این رو می‌توانیم از این فرصت برای افزایش تجاری استفاده کرد.
رییس کمیسیون مشترک ایران و روسیه افزود: تفاهم‌هایی را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی حمل و نقل و غیره به امضا رسانده‌ایم که از جمله آنها همکاری در حوزه نفت و گاز و اجرای تفاهمنامه‌های قبلی است، این در صورتی است که روس ها پیش از این در هشت میدان حضور داشتند که برخی آنها به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: دومین مورد حوزه توجه به تبدیل ایران به هاب گازی، پتروشیمی، ترانزیت و سواپ نفتی است. سومین مورد در حوزه مانع زدایی در حوزه پولی و بانکی دو کشور است.
اوجی ادامه داد: چهارمین مورد، تعامل دو کشور با عنایت به مراکز تجاری خود و سایر کشورها است. پنجمین مورد، تعامل در حوزه کشاورزی و ششمین مورد تعامل در حوزه حمل و نقل، خودرو، واگن، توربین و ژنراتور است.
وی افزود: هشتمین مورد قرارداد تجاری در حوزه قرارداد رشت - آستارا بوده و هشتمین مورد آن، برقی سازی راه آهن گرمسار و اینچه‌برون است.
وزیر نفت افزود: نهمین مورد آن رفع موانع گمرکی و دهمین و یازدهمین به ترتیب رفع مشکلات نیروگاه سیراف و توسعه همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای و فضایی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین