تاریخ انتشارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد مطلب : 27657

همتي؛ مرد هزار چهره اقتصاد ايران

۰
plusresetminus
وقتي صحبت از واقعه بنزيني آبان ٩٨ و اتفاقات پس از آن به ميان مي آيد، ازعبدالناصر همتي، رئيس كل بانك مركزي وقت بعنوان يكي از مسئولين هزار چهره ياد مي شود.
همتي؛ مرد هزار چهره اقتصاد ايران
به گزارش صدای بانک، درحالي اين روزها شاهد شكل گيري جريان حمايتي ازعبدالناصر همتي براي بازگشت دوباره به مناصب بالاي اقتصادي در كشور هستيم كه پيش بيني هاي غلط اين فرد، نقش بسزايي در شكل گيري فاجعه بنزيني آبان ٩٨ و همچنين افزايش شديد نرخ ارز در پي آن داشت.
وي نخست در شهريور ٩٨ طي نامه اي از رئيس جمهور جهت جبران كسري بودجه، درخواست افزايش قيمت بنزين به ۵ هزار تومان را داشت. پس از آن در روز افزايش قيمت بنزين و شروع اعتراضات، همتي كه آن روزها بسيار فعال در شبكه هاي اجتماعي بود، اعلام كرد "محاسبات اداره بررسی های اقتصادی بانک مرکزی نشان می دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود ۴ واحد درصد در سال خواهد بود ."
ولي پس از افزايش شديد تورم در سال ٩٩ و رشد ٢.٧ برابري نرخ دلار در دوره كاري همتي در مسند رئيس كل بانك مركزي، وي اذعان كرد كه "رشد شديد نرخ ارز از افزایش قيمت بنزین شروع شد و در حقيقت با افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوك وارد شد."
اما پس از گذشت يك سال و نيم از حوادث تلخ آبان ٩٨ و همزمان با نامزدي در دوره سيزدهم رياست جمهوري، همتي در يك چرخش قهرمانانه، شانه از زير بار مسئوليت گراني هاي ناشي از افزايش بنزين خالي كرد و حتي گفت راجع به فوت‌شدگان آبان ٩٨ افشاگری خواهد کرد.
قابل ذكر است كه اين چندگانگي و تشدد آرا در صحبت هاي يك مسئول اقتصادي كشور، نه تنها آسيب هاي جبران ناپذيري به كشور وارد كرد كه سبب افزايش بي اعتمادي جامعه به گفته هاي مديران دولتي شد.
اما اكنون كه زمان تصميم گيري در خصوص جايگذاري مهره هاي كليدي مسئوليت هاي خطير كشور است، مسئولين تصميم گير مي بايست با رجوع به آثار نامطلوب عملكرد مديران گذشته، در بكارگيري مجدد آنان تجديد نظر كنند.
براي مثال بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم میانگین سالانه در مرداد ماه سال ۹۷، زمان ورود همتی به بانک مرکزی ۹.۷ درصد بود، نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد ۹۷ در آن گزارش ۱۹.۳ درصد بود. نرخ تورم سالانه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ که آخرین گزارش تورمی مرکز آمار ایران پیش از خروج همتی از بانک مرکزی است به ۴۱ درصد رسید که به معنای افزایش بیش از ۴ برابری این نرخ در دوره کاری او است. مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ را نیز ۴۶.۹ درصد گزارش کرده است که ۲۷.۶ درصد از تورم نقطه‌ به نقطه آغاز به کار همتی بالاتر است. قیمت دلار در آغاز فعالیت همتی در بانک مرکزی در بازار آزاد، ۸۳۹۲ تومان و در زمان پایان کار او،‌ ۲۲۸۳۸ بود. بر اساس آمارها، قیمت دلار با افزایش ۱۲۷ درصدی، ۲.۷ برابر شده بود.
بر اساس داده‌های منتشر شده در سايت بانک مرکزی، رقم نقدینگی در پایان تابستان ۱۳۹۷ که حدودا با آغاز به کار همتی همزمان است به رقم ۱۶۷۲ هزار تومان گزارش شده و همچنين نقدینگی در پایان فروردین ماه سال ١۴٠٠ به ۳۴۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه رقم نقدینگی در ابتدا و انتهای دوره کاری همتی در بانک مرکزی بیانگر رشد ۱۰۷.۸ درصدی این متغیر پولی در این دوره زمانی است که نشان می‌دهد در این مدت کمتر از سه سال نقدینگی دو برابر شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین