تاریخ انتشارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : 28140

جاذبه‌های گردشگری استانبول

۰
plusresetminus
جاذبه‌های گردشگری استانبول
مسجد ایاصوفیا
این مسجد در بخش اروپایی استانبول است و در گذشته­ های دور، کلیسای امپراتوری روم شرقی بوده است و بالاخره پس از سالیان دراز، توسط یک معمار عثمانی به نام "سینان" به یک مسجد باشکوه تبدیل گشت.

مسجد سلطان احمد
این مسجد 400 سال قدمت تاریخی دارد و به خاطر کاشی­های آبی که دارد به مسجد آبی نیز معروف است.

آب‌انبار باسیلیکا
این آب‌انبار که حدود ۳۰۰ ستون با سرستون‌های طرح‌دار  دارد، در دوران امپراتوری بیزانس،
در زمان­هایی که به استانبول، قسطنطنیه می‌گفتند، بنا شده است.
در ترکیه به این آب انبار بسیار بزرگ "یره باتان سیسترن" می­گویند. اما دلیل اینکه این آب انبار باسیلیکا نام‌گذاری شده به خاطر این است که در زبان رومی، باسیلیکا به معنی کلیسای کاتولیک می­باشد که در قدیم در دوران رومیان، این مکان کلیسا بوده است.

قصر توپکاپی
این بنا روی یک ‌شبه جزیره کوچک ساخته ‌شده و در شمال آن دماغه طلایی و در جنوب آن نیز دریای مرمره واقع شده است؛ در شمال شرقی این بنا نیز تنگه بسفر قرار دارد که سبب می­گردد نمای زیبایی از سمت آسیایی این منطقه دیده شود.
 

کاخ دولما باغچه
کاخ دولما باغچه در استانبول با داشتن مساحتی بیش از ۱۱۰۰۰۰ مترمربع بنا در ۲۵۰۰۰۰ مترمربع زمین قلعه­ ای بزرگ و چشمگیر بر تنگه بسفر به حساب می ­آید.
این کاخ ۲۸۵ اتاق، ۴۳ سراسرا و ۶ حمام ترکی دارد و یک چلچراغ ۴۰۰۰ کیلوگرمی کریستالی دارد که در سالن کاخ است و ارتفاع آن ۲۶ متر  است. این کاخ خانه پادشاهان عثمانی و پادشاهان دیگر ترکیه بعد از حکومت عثمانی نیز بوده است، همچنین مصطفی کمال آتا­تورک در همین کاخ از دنیا رفت.
 
قلعه روملی حصار
این قلعه که در کنار تنگه بسفر واقع شده، با تجهیزات نظامی قسمتی از برنامه آماده سازی جهت محاصره شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) بوده که در آن زمان بخشی از قلمرو رومی­ها بوده و هدف از ساختن آن، قطع ارتباط نظامی و ممانعت از ارسال کالاهای تجاری و دریایی از طریق تنگه بسفر به قسطنطنیه بوده است. نکته قابل توجه اینکه، این قلعه در طول 4 ماه ساخته شده است و هنوز هم محکم و پابرجا در ساحل بسفر باقی مانده است.

برج گالاتا
ارتفاع این برج 67 متر است و ۷۰۰ سال قدمت تاریخی دارد. در دوران امپراتوری روم شرقی ساخته شده و تا مدت‌ها بلندترین بنا در منطقه بوده است.
 
جزایر پرنس
جزایر پرنس شامل ۹ جزیره‌ کوچک و بزرگ است که از این ۹ جزیره فقط دیدن ۴ جزیره بویوک آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا، و کینالی آدا امکان‌پذیر است و بزرگترینشان جزیره بویوک آدا می­باشد.
بهتر است بدانید که در این جزایر رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری ممنوع است.

بازار بزرگ استانبول
این بازار در سال 1455 به دستور سلطان محمد فاتح بنا شد و به مرور زمان گسترش یافت. بازار بزرگ استانبول که تمام راهروهای تو در توی آن سرپوشیده می‌­باشد همواره مملو از مسافران و مردم محلی می­‌باشد که برای خرید و گشت و گذار به آنجا می­‌روند.

کلیسای چورا
بنای چورا که شش گنبد دارد در ابتدا کلیسا بوده است. اما کاربری این بنا پس از ورود اسلام در قرن شانزدهم از کلیسا به مسجد تغییر یافت و در نهایت نیز به موزه تبدیل گشت که در آن پر از آثار زمان بیزانس است و نقاشی‌ها و تزئینات ارزشمند تاریخی آن یکی از دلایل اهمیت این سازه می­‌باشد.

مسجد رستم پاشا
این مسجد به دستور رستم پاشا و توسط معمار "سینان" بنا شد. از زیبایی‌های قابل وصف و تماشایی مسجد که نظر هر بیننده را در اولین لحظه ورود به خود جلب می‌کند نقش‌های فراوان گل‌های میخک، مینا، لاله، زنبق، رز و… است. کاشی‌کاری این مسجد و شکل خاص ستون‌های آن از ویژگی‌های بارز آن  است.

موزه هنر مدرن
موزه هنرهای مدرن در مقابل کاخ توپکاپی واقع شده و از اماکن گردشگری مهم استانبول است که می­تواند به تمام سوالات شما در خصوص هنر مدرن ترکیه پاسخ گوید. در این موزه بخش‌های مختلفی مانند: گالری، سینما، کتابخانه، نمایشگاه، کافه و فروشگاه وجود دارد.

خیابان استقلال و میدان تقسیم
خیابان استقلال و میدان تقسیم از اماکن بسیار مشهور استانبول هستند و انواع رستوران، کافه، گالری و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در آن به چشم می­خورد. اگر به استانبول رفتید از خیابان استقلال تا میدان تقسیم پیاده­روی کنید و از تماشای مناظر اطراف آن لذت ببرید.

مسجد سلیمانیه
این مسجد زیبا در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ احداث شد. این بنا به‌دستور سلطان سلیمان اول  توسط معمار "سینان" ساخته شد و از دیدنی‌ترین اماکن استانبول است.

تنگه بسفر
این تنگه پلی است که میان دریای سیاه و دریای مرمره قرار دارد و در  واقع استانبول در دو سوی این تنگه است. این منطقه طبیعتی بسیار وصف ناشدنی دارد و یکی از شگفتی‌های ترکیه (سرزمینی که میان دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته) می­‌باشد.

مسجد فاتح
این بنا را نیز معمار "سینان" ساخته است و از نوع معماری خاص ترکی می­باشد. از بخش‌های مختلف مسجد فاتح می‌توان از بیمارستان‌ها و شفاخانه و آسایشگاه، کاروان سرا، حمام، مکتب، فروشگاه و آشپزخانه‌های عمومی نام برد.

موزه باستان­شناسی
این موزه بدون شک از باارزش­ترین موزه­های ترکیه می­باشد و به سه بخش تقسیم می‌شود: موزه باستان­شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنرهای اسلامی. 

موزه پرا
این موزه در سال 2500 افتتاح شده و از غنی­ترین موزه­های استانبول است که همواره نظر علاقه­ مندان به هنر و سایر گردشگران را به خود جلب کرده است. در این موزه نقاشی­های فراوان تاریخی متعلق به سه قرن پیش وجود دارد. ساختمان این موزه متعلق به هتل بریستول بوده که بعدها کاربری آن را به موزه تغییر داده­اند. در معماری این موزه، ترکیب  المان‌های مدرن و امروزی در کنار معماری سنتی و تاریخی بسیار جالب توجه شده است.
در این موزه علاوه‌ بر نقاشی‌های تاریخی، کارهایی همچون: برگزاری جلسات، نمایشگاه‌ها، نشریات، دوره‌های آموزشی، کارگاهی و.‌‌.. نیز انجام می­پذیرد.
موزه پرا دارای انواع نمایشگاه‌های دائمی و موقت است و از جمله نمایشگاه‌ها و مجموعه‌های دائمی موزه می‌توان به «مجموعه شرق‌شناسی»، «مجموعه عثمان حمدی بی»، «پرتره‌های امپراتور»، «جهان‌های موازی»، «سفیران و نقاشان» و مجموعه «استانبول، شهر رویا» نام برد.

برج دختر
از این برج قدیمی 23 متری که در تنگه بسفر واقع شده به عنوان نماد ترکیه نیز یاد می­شود. این محل در زمان امپراتوری عثمانی به عنوان گمرک، محل کنترل بازرگانان بوده است.
برج دیدنی دختر، در طول دوره‌های مختلف تاکنون،به عناوین مختلفی استفاده داشته که از آن جمله می‌توان: برج دفاعی، بیمارستان موقت و ایستگاه رادیویی نام برد.
در این برج اماکن جذابی برای صرف صبحانه، ناهار و شام نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که باید قبل از رفتن جهت صرف غذا، از قبل برای خود جا رزور کرده باشید.

حمام خرم سلطان
این حمام تاریخی و دیدنی، در ایاصوفیه استانبول و در منطقه فاتح واقع گردیده است. قدمت حمام تاریخی خرم سلطان به قرن شانزدهم و زمان حکومت سلطان سلیمان می‌رسد.
قضیه ساخته شدن این حمام  از اینجا شروع می­شود که خرم سلطان، ملکه پادشاه عثمانی، دستور می‌دهد تا برای مردم مذهبی شهر، در نزدیک مسجد استانبول، یک حمام بنا کنند و به این صورت، پس از ساخت حمام، نام خرم سلطان بر روی آن نهاده شد.
حمام تاریخی استانبول در میان دو مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی بنا شده و سبک معماری سنتی اوایل دوره عثمانی همراه با ظرافت و خلاقیت امروزی و مدرن در این بنا، توسط معمار "سینان"  به انجام رسیده. از جالب‌ترین سبک‌های خلاّق در ساخت حمام، شکل آیینه‌ای و قرینه قسمت زنانه و مردانه  می­باشد که تا آن زمان، به این شکل رواج نداشته است.
در این حمام، امکان این را دارید که به روش سنتی ترک‌ها استحمام کنید. بخش‌های مختلف حمام زیبای خرم سلطان شامل سالن سرد، سالن داغ و سالن گرم  می­باشد. در هر قسمت از این حمام، خدماتی چون ماساژ و بسته­‌های مربوط به استحمام شامل: شامپو، صابون روغن زیتون، لوسیون بدن، حالت‌دهنده مو، دمپایی، حوله و … وجود دارد.
وجود کافه رستوران در محل حمام، بعد از استحمام و ماساژ، جای مناسبی برای میل کردن انواع غذاها و نوشیدنی­های ترکی می­‌باشد.
آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله جانکورتاران، میدان ایاصوفیه، حمام خرم سلطان ایاصوفیه

مسجد اورتاکوی
این مسجد در ناحیه بشیکتاش و در غرب تنگه بسفر واقع شده است. قدمت مسجد اورتاکوی به سال­های 1854 تا 1856 می­رسد که در ابتدای زمان ساخت آن را به خاطر سلطان عبدالمجید یکم، بنام سلطان عبدالمجید نام گذاشتند. آخرین بار بازسازی آن در سال 2014 انجام شد.
نمای بیرونی مسجد با سنگ‌های مرمر تزیین شده و طرح­های برجسته­ روی آن، زیبایی خاصی به مسجد باشکوه اورتاکوی داده است. پنجره‌های بلند و سرتاسری در این مسجد، منبع تامین نور خوبی برای فضای داخلی هستند.

استانبول مال
از اماکن گردشگری استانبول­، مال‌ها و پاساژهای زیبای آن هستند. یکی از مراکز خرید بزرگ این شهر، استانبول مال است که در محله "محمود بی" واقع شده و تا­کنون مورد استقبال عده زیادی از گردشگران قرار گرفته است.
نام دیگر استانبول مال، "موی"  می­باشد که بیشتر مردم محلی آن را به این نام می‌شناسند.
در استانبول مال همه ساله، در اواخر فصل بهار و آغاز تابستان، جشنواره‌هایی در فروشگاه‌ها بر پا می گردد. در این جشنواره‌ها با ارائه تخفیف‌ به مشتریان، امکان خریدهای ارزان و رضایت‌بخش فراهم شده است.
این مرکز خرید چهار طبقه است و انواع مغازه‌ها همچون لباس و انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم جانبی،  طلا و زیورآلات، بدلیجات، عینک و انواع و اقسام لوازم خانگی در آن موجود است.
همچنین در این مرکز کافه، فودکورت و رستوران‌، سینما و شهربازی کودکان، اینترنت نامحدود، پارکینگ رایگان و مرکز اورژانس جهت رفاه حال گردشگران تهیه شده است.

موزه مولوی خانه گالاتا
اگر به موزه مولوی خانه گالاتا یا همان سماع خانه در استانبول بروید، شاهد رقص سماع دراویش در آنجا خواهید بود. این مراسم روزهای یکشنبه ساعت 17 عصر بر پا می­‌شود.
ساختمان این موزه خانه، دو بخش است. یک بخش سالن اجرای رقص سماع و دیگر سالن موزه می­‌باشد. همچنین در گوشه‌ای از محوطه صومعه، گورستان فرقه مولویه واقع شده که شکل سنگ‌های قبر و اشعار حکاکی فارسی روی آن دیده می­‌شود.

تپه پیر لوتی
این تپه از مرتفع‌ترین مناطق ترکیه است. در بالای این تپه، یک سفره خانه وجود دارد که شما با نشستن در آنجا و صرف یک فنجان چای به همراه تماشای مناظر و طبیعت زیبای استانبول، لذت وصف­ناپذیری را تجربه خواهید کرد.
لازم به ذکر است که تله‌کابین استانبول نیز در این تپه واقع شده و شما می‌توانید سوار بر تله‌کابین، از دیدن مناظر اطراف بهره ببرید.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی
در این موزه که در سال 1524 بنا شده آثار هنری دوره­های اسلامی همچون: دست نوشته­ها و خوشنویسی، آثار سنگی، فلزی، نقره­ای، چوبین و  . . . مربوط به زمان امویان، عباسیان، سلجوقیان، عثمانیان و . . نگهداری می­شود.  همچنین قرآن­های نفیس، کلید کعبه و البسه سلاطین عثمانی و تاج­های سلطنتی و  . . . از اشیای گرانبهای این موزه است. این موزه به جز دوشنبه­ها، همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17 بعد از ظهر پذیرای علاقه­مندان به هنر و تمدن اسلامی  است.
آدرس موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول:  استانبول، ناحیه فاتح، میدان سلطان احمد

قلعه یدیکوله
ساخت اولیه این قلعه به زمان امپراطوری روم باستان برمی‌گردد. این قلعه در اواخر قرن چهارم میلادی، بنا شده و سپس در دوران حکومت بیزانس و  بعد در دوره عثمانی‌ها به آن بخش‌هایی همچون برج‌های دیده‌بانی اضافه گشت.
در زمان حکومت عثمانی­ها از این قلعه به عنوان خزانه‌داری و  از برج‌هایش به عنوان سیاه‌چال برای حبس زندانیان استفاده می­شده است. ساعت بازدید این قلعه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 18 عصر می­باشد.
آدرس قلعه یدیکوله : استانبول، پنج و نیم کیلومتری جنوب غربی منطقه سلطان احمد، قلعه یدیکول

محله ببک
یکی از زیباترین پارک‌های استانبول در این محله واقع شده که با انواع گیاهان زینتی، رونق داده شده و پیاده‌راه‌های زیبایش، لحظات فراموش نشدنی را برای شما خلق می‌کند. در محله ببک ساختمان زیبای کنسولکری مصر که متعلق به اوایل قرن بیستم می­‌باشد وجود دارد. این محله بهترین جایی است که می‌توانید از آنجا به راحتی تنگه بسفر تماشا کنید و غذایتان را در رستوران­های درجه یک این محل نوش جان نمایید. بازدید از این محله شبانه­روزی و بطور رایگان امکان­پذیر است.

میدان هیپودرم
میدان هیپودرم، آت میدانی یا میدان سلطان احمد که از باستانی‌ترین اماکن گردشگری استانبول محسوب می­شود در زمان امپراطوری بیزانس برای مسابقات اسب‌دوانی و ارابه‌رانی استفاده می‌شده است. میدان هیپودرم سه ستون دارد که هر کدام داستان‌های جالبی برای خود دارند. در این میدان علاوه بر مسابقات ورزشی و نبرد گلادیاتورها، مراسم مذهبی و سیاسی هم برگزار می‌شده است.
یکی از ستون‌های میدان هیپودرم ستون مارپیچ است که در قرن پنج میلادی به شکل سه مار در هم پیچیده بوده ولی امروزه دیگر سر این ستون باقی نمانده است.
یکی دیگر از ستون‌ها که به شکل چهار گوش است و 20 متر ارتفاع دارد، قدمت آن به 3500 سال قبل می­رسد و با خط هیروگلیف بر روی آن چیزهایی نوشته­اند و رأس آن به شکل هرم می­باشد. سومین ستون هم که روبروی ستون مصری واقع شده، در قرن دهم میلادی ساخته شده. ساعت بازدید این محل هم شبانه روزی و بهای آن رایگان است.
آدرس میدان هیپودرم : استانبول، میدان سلطان احمد، بین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی

بازار ادویه
این بازار نیز از اماکن جذاب استانبول است. شما می­توانید در این بازار هر نوع ادویه که بخواهید پیدا کنید. علاوه بر ادویه­جات، این روزها در این بازار انواع شیرینی­های استانبولی مثل راحت‌الحلقوم و خوردنی‌های دیگر را نیز به سهولت می‌توانید پیدا کنید.
بازار ادویه پس از بازار بزرگ استانبول، بزرگترین مکان سرپوشیده در این شهر است که قدمت ساخت آن به قرن هفدهم میلادی می‌رسد. به بازار ادویه بازار مصری‌ها هم گفته می­شود. برای اینکه هزینه ساخت این بازار از مالیاتی که مردم مصر می‌پرداختند تأمین شده است.
ساعات بازدید این ناحیه به جز یکشنبه­ها که از ساعت 10 صبح تا 18 عصر می‌­باشد، همه روزه از ساعت 7 صبح تا 19 عصر  به صورت رایگان می­باشد.
آدرس بازار ادویه استانبول : خیابان چیچک بازاری و ینی مسجد

ایاصوفیه کوچک
مسجد ایاصوفیه کوچک، در ابتدا به عنوان یک کلیسا برای امپراطور بیزانس و همسرش ساخته شد. نام این کلیسا سرجیوس و باکوس بود. در سال 1500 کاربری آن به مسجد تغییر یافت و به اقتضای مسجد بودن در آن تغییراتی داده شد. ساعت بازدید از این مسجد 9 صبح تا 18 عصر و بهای آن رایگان است.
آدرس مسجد ایاصوفیه کوچک : بخش اروپایی استانبول، محله ایاصوفیه کوچک

روستای کانلیکا
 روستای کانلیکا، یکی از محله­های بسیار قدیمی در استانبول می­باشد و شما می­توانید با پیاده روی در کوچه پس کوچه­های این روستا به سیر و سیاحت خانه چوبی و محله­های قدیمی آن بپردازید و مردمی را تماشا کنید که در مغازه­های خود به خواروبار فروشی، سبزی فروشی و یا سلمانی مشغول هستند و سپس به کافه‌های ساحلی این روستا بروید و از خوردن دسر مخصوصشان لذت ببرید.
لبنیات این منطقه نیز معروف است و بسیاری از گردشگران ماست‌های خوشمزه کانلیکا را از این روستا به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان می­خرند. ساعت بازدید در این محله نیز شبانه روزی و بطور رایگان است.
آدرس روستای کانلیکا :­استانبول، شمال دومین پل بسفر، روستای کانلیکا

 جنگل بلگراد
استانبول علاوه بر جاذبه‌های گردشگری هنری و تاریخی، جاذبه­های طبیعتگردی زیادی نیز دارد. در ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول، جنگل بلگراد با درختانی کهنسال بلوط، شاه بلوط، ممرز و توس شرقی که از دوران باستان به یادگار مانده‌اند، خودنمایی می­کند.
وسعت این جنگل بیش از 5000 هکتار است و شما می‌توانید گونه‌های جانوری مختلفی از جمله مار، راسو، گراز وحشی و انواع کم‌نظیری از پرندگان را بیابید. مناظر جنگل بلگراد در فصل پاییز چندین برابر زیباتر می­شود. در فصل تابستان که گرما بسیار آزار دهنده می­گردد، می­توانید از سایه­های خنک درختان این جنگل بهره ببرید.
در میان جنگل بلگراد باغ گیاه‌شناسی آتاتورک واقع شده که با بیش از دو هزار گونه گیاهی بسیار چشم نواز و زیباست. حتی در این جنگل، مکان­های خاصی برای برپایی پیک‌نیک، برای پیاده­روی، برای ورزش و حتی رانندگی ساخته شده است. بازدید از این محل نیز شبانه­روزی است. برای ورود افراد پیاده، رایگان است اما برای ورودی خودروها، مبلغی دریافت می­گردد.
شما می‌توانید با ماشین شخصی یا کرایه تاکسی به این جنگل بروید و یا در میدان تقسیم، سوار اتوبوس‌های ۴۲ بشوید.
آدرس جنگل بلگراد : ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول

پارک مینیاتورک
در این پارک 58 تا از جاذبه­های گردشگری استانبول به صورت ماکت­های بسیار زیاد گردآوری شده است. این ماکت­ها از جنس فایبرگلاس هستند و بسیار ظریف و زیبا کاملاً شبیه به جاذبه­های گردشگری استانبول ساخته شده­اند.
تعداد ماکت­ها 120 عدد است و همچنان نیز رو به ازدیاد است. در این محل رستوران­هایی با غذاهای خوشمزه، جهت رفاه حال گردشگران ساخته شده است. ساعت بازدید از 9 صبح تا 18 عصر می­باشد و دسترسی به آن با اتوبوس­های عمومی در میدان تقسیم امکان­پذیر است.
آدرس پارک مینیاتورک:­ منطقه سوتلوجه، شمال شرقی شاخ طلایی

کاخ بیلبربی
یکی دیگر از کاخ‌های سلطنتی استانبول، کاخ بیلبربی است که دو طبقه دارد و به سبک معماری امپراطوری دوم بنا شده است. این کاخ به دستور سلطان عبدالعزیز، بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ ساخته شد. در ابتدا از این کاخ باشکوه برای برگزاری مراسم ویژه و میزبانی از میهمانان خارجی استفاده می­کردند اما بعدها به اقامتگاه تابستانه اشراف عثمانی تبدیل شد. درون کاخ با تزئینات زیبا که تلفیقی از هنر ترکی و اروپایی است زیباتر شده است و گلدان‌های سرامیکی، لوسترهای مجلل و چینی‌های دیدنی در آن به چشم می­خورد.
امروزه، کاخ بیلربی به کاخ موزه‌ تبدیل شده است. رستوران و کافی‌شاپ کاخ بیلبربی هم می‌تواند برای خستگی گردشگران مفید واقع شود. ساعت بازدید این مکان به جز دوشنبه­ها و پنج­شنبه­ها، از ساعت 9 صبح تا 16 بعد از ظهر است.
آدرس کاخ بیلبربی: استانبول، اسکودار، محله بیلربی

موزه معصومیت
این موزه برای علاقه­مندان به ادبیات و آثار "اورهان پاموک" مناسب است. موزه‌ معصومیت یا بی­گناهی در استانبول اولین موزه جهان است که بر اساس یک رمان تاریخی بنا شده.
کسانی که خواننده‌ آثار "اورهان پاموک" به ویژه رمان معصومیت بوده­اند به‌خوبی درک کاملی از این موزه دارند و با هر بخش و اشیایی که در آن وجود دارد،  ارتباط برقرار می‌کنند. این موزه شخصاً توسط "پاموک" برپا گشت. او توانست رویای نوجوانی خود را که سالیان دراز در ذهن داشت و در آغاز رمان نیز درباره آن سخن رانده است، به واقعیت بدل سازد.
در این موزه اشیا روزمره مربوط ‌به نیمه دوم قرن بیستم با دقتی ویژه در ویترین‌ها و جعبه‌ها گذاشته شده­اند. "پاموک" بخش‌های مختلفی از استانبول در زمان‌های متفاوت را هم با نمایش اشیا در موزه، در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار داده است.

کاپادوکیا
این منطقه قدمت تاریخی زیادی دارد و دارای شگفتی­ها و زیبایی­های منحصر به فرد خود یکی از چندین شهر سنگی در جهان می­باشد.

 دره سرخ کاپادوکیا
دره سرخ کاپادوکیا بین دو روستای گورمه و کاوسین واقع شده است. صخره‌های این دره به رنگهای صورتی،‌ نارنجی و زرد هستند. در بین صخره‌ها باغ‌‌های سرسبز تاکستان و زمین‌های کشاورزی به چشم می­خورد. درون صخره‌ها یک کلیسای قدیمی متعلق‌به دوران بیزانس وجود دارد.
 
 روستای گورمه
این روستا شباهت به روستای کندوان آذربایجان ایران دارد و از خانه‌های سنگی کله‌قندی تشکیل شده است. پرواز بالن‌های هوایی رنگینی‌ که همه روزه به هنگام صبح، بر فراز آسمان روستا به گردش در می‌آیند بسیار تماشایی است.

شهر زیرزمینی کایماکلی
کایماکلی مشهورترین شهر زیرزمینی کاپادوکیا است و از لحاظ قدمت به دوران بیزانس می­رسد. این شهر که با دست انسان کنده شده، زیرزمینی است که توسط مسیحیان جهت مصونیت از حمله وحشیانه اعراب ساخته شده.
 
موزه فضای باز زلو
این موزه در ابتدای قرن نهم صومعه بوده، اما به‌خاطر فرسایل و خطر سقوط، بازدید از موزه ممنوع گشت و سپس بعد از فراهم کردن شرایط ایمنی، امروزه در موزه دو کلیسا وجود دارد که امکان بازدید عموم از آن آزاد است.

‌معبد اسکلی گوموسلر
این معبد نیز در منطقه‌ کاپادوکیا و ده کیلومتری شمار شرق نیجده واقع شده و نقوشی که در آن دیده می شود متعلق به قرن یازدهم است.

بنای یادبود جمهوری
در میدان تقسیم نمادی از استقلال ترکیه به نام یادبود جمهوری قرار گرفته که در سال ۱۹۸۲ توسط مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی به نام «پیترو کانونیکا» ساخته شده است. این بنا دوطرفه می­باشد. در یک طرف آن مجسمه‌هایی از مصطفی کمال آتاتورک با لباس نظامی در کنار نیروها و سربازان ترک قرار گرفته و در طرف دیگر آن تصویر دیگری از آتاتورک با لباس شخصی در کنار عصمت ایونو و فوضی پاشا قرار دارد.
ملت ترکیه در روز ملی جشن جمهوریت با هدیه تاج گل و گل به پای این یادبود این روز را گرامی می‌دارند.

آبراهه والنس
این آبراهه که در سال ۳۶۸ میلادی ساخته شده، ۹۷۱ متر طول ۸ متر عرض و ۳۰ متر ارتفاع دارد. در زمان­های بسیار دور، از این آبراهه برای آبرسانی به قسطنطنیه (استانبول امروزی) ‌استفاده
می­کردند و تا زمان حکومت عثمانیان نیز کاربرد داشته.  معماری اصلی آبراهه والنس از آجر و سنگِ تراش خورده می­باشد که با روش معماری همان زمان انتخاب و بنا گشته است. نام این آب گذر را به افتخار امپراطوری روم آن زمان، ‌والنس نهاده­اند.

پارک امیرگان
این پارک در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته و پر از گل­ها و درختان زیبا و رنگارنگ است. این محل در زمان­های مختلف جایگاه برگزاری جشن­ها و جشنواره­های مختلف می باشد.

محله بالات
محله بالات در منطقه فاتیح در استانبول واقع شده و به سبب ساختمان های رنگینی که دارد شهرت یافته. این محله در گذشته جایگاه زندگی یونانیان و یهودیان ساکن ترکیه بوده است. قدم‌زدن در خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک رنگارنگ این ناحیه بسیار خاطره انگیز و دوست داشتنی است.

منطقه سرابورنو
این منطقه دریای مرمر را از ناحیه گلدن هورن جدا می‌کند. در منطقه سرابورنو شما می‌توانید آثار تاریخی مهم و زیبایی همچون پارک گلخانه و کاخ توپکاپی را مشاهده کنید. یاد آور می شویم که در این منطقه آثاری از عصر نوسنگی نیز پیدا شده. قدمت این آثار به حدود ۶،۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.
آدرس: استانبول، فاتح، سرابورنو

آکواریوم سی لایف
امروزه در شهرهای توریستی جهان احداث آکواریوم‌های بزرگ، بسیار رواج یافته. بعد از آکواریوم بزرگ دبی، آکواریوم سی لایف استانبول، از زیباترین آکواریوم‌های جهان است.
این آکواریوم تونلی با ۸۳ متر طول دارد که بلندترین تونل در اروپا و پنجمین تونل آکواریمی در دنیاست و بیش از ۴۷ مخزن مختلف در آن موجود است که در آن‌ها ۱۵هزار موجود دریایی از ۲۱ منطقه جهان به معرض نمایش گذاشته شده. مهم‌ترین مشخصه این آکواریوم، موضوعی بودن آن می‌­باشد. یعنی اینکه شما در هر بخش آکواریوم می‌توانید موجودات دریایی مخصوص به یک منطقه خاص جغرافیایی را ببینید.
 
کلیسا ایا ایرنه
کلیسا یا موزه ایا ایرنه نیز در محله سلطان محمد واقع گردیده است. این بنا اولین کلیسایی است که در شهر باستانی قسطنطنیه احداث شده است.
تا قبل  اینکه ایاصوفیه بنا شود، این کلیسا مرکز اصلی مسیحیت در این شهر بوده است. قدمت کلیسای ایا ایرنه به حدود ۱،۶۰۰ سال قبل می رسد. این ساختمان یک بار در قرن هشتم و یک بار هم در قرن پنجم میلادی آسیب زیادی دیده، البته هر بار هم آن را مجدد بازسازی نمودند و شکل اولیه آن را حفظ کردند. امروزه این بنا به یک موزه جهت معرفی انواع سازهای کلاسیک بدل شده است. همچنین هر سال چندین فستیوال بین‌المللی موسیقی در این مکان برگزار می‌ گردد.

موزه ماشین­های کلاسیک اورال آتامان
مساحت این موزه خصوصی 2000 مترمربع است و در آن بیش از ۶۰ خودروی سواری، باربری و انواع موتورسیکلت به معرض دید عموم گذاشته شده است. بیشتر این خودروها متعلق به سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰هستند.

پارک گلخانه استانبول
ورودی جنوبی این پارک، یکی از بزرگ‌ترین درواز‌های کاخ می­باشد. تا قبل از سال ۱۹۱۲، فقط افراد سلطنتی اجازه داشتند از این باغ استفاده کنند تا اینکه در سال ۱۹۱۲، شهرداری استانبول بازدید از این پارک را برای عموم آزاد نمود. در این پارک امکانات تفریحی، زمین بازی برای کودکان و چند قهوه‌خانه سنتی ترکی نیز وجود دارد. همچنین مجسمه آتاتورک که در سال ۱۹۲۶ نصب شده است، یکی از جاذبه‌های تاریخی آن محسوب می­گردد.

جزیره بیوک آدا
این جزیره یکی از جزایر پرنس محسوب  می­گردد و هیچ خودرویی در  آن تردد نمی‌کند. همین امر جزیره بیوک آدا را به یکی از خاص‌ترین جزایر جهان تبدیل کرده است. جزیره بیوک آدا جایی است که دیگر هیچ صدای بوق و موتور خودرو شنیده نمی­‌شود و هیچ خبری از دود و آلودگی نیست. برای بازدید از این جزیره بایستی از اسکله‌های معروف استانبول همراه با کشتی به سمت مجموعه جزایر پرنس بروید.
علاوه بر طبیعت زیبای این جزیره شما می‌توانید از ساختمان‌های قدیمی نیز دیدن کنید. ساختمان‌هایی که قدمت تاریخی دارند و مربوط به دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی هستند.
نخسین قصر در جزیره بیوک آدا در دوران پادشاهی جوستین دوم  ساخته شد که یکی از پادشاهان امپراتوری بیزانس بود. قدمت این قصر به سال ۵۶۹ قبل از میلاد مسیح می‌رسد. یعنی در واقع این جزیره ۲،۵۰۰ سال قدمت تاریخی دارد.

چشمه سلطان احمد سوم
چشمه سلطان احمد سوم در مقابل درب باب همایون کاخ زیبای توپکاپی واقع شده. این بنا را به سبک معماری روکوی ترکی طراحی نموده­اند.
بر طبق اسناد تاریخی، "احمد آقا" از معمارهای مشهور ترکیه، چشمه سلطان احمد سوم را به دستور وی در سال ۱۷۲۸ میلادی بنا نموده است. سلطان احمد سوم از پادشاهان امپراتوری بزرگ عثمانی بوده است.
محل ساخت این چشمه، در زمان­های دور، یک چشمه بیزانسی بوده که پیرایتون نامیده می­شده است. در ساخت این چشمه تأثیر فرهنگ ایران و ترکیه در همدیگر کاملاً قابل مشاهده است.

بازار بشیکتاش
بخاطر آب و هوای روح افزای این محل، بسیاری از خانه‌های ویلایی و زیبا در این منطقه قرار دارند. در بشیکتاش می­توانید مناظر زیبایی از تنگه بسفر  را ببینید. همچنین چندین کافه و سفره‌خانه سنتی در این محله وجود دارد که پاتوق گردشگران است.
قابل ذکر است که یک بازار در روزهای شنبه در بشیکتاش برگزار می‌شود که مردم ترکیه به این بازار "جومارتسی" یعنی شنبه بازار می‌گویند و بیشتر برای خرید مردم محلی کاربرد دارد. البته گردشگران خارجی زیادی نیز از این بازار خرید می­کنند.
اگر به خرید انواع محصولات ارگانیک، شیرینی‌های سنتی، غذاهای محلی و صنایع‌دستی ترکیه علاقه دارید، بازار بشیکتاش بهترین جاست.

منطقه باکرکوی
یکی از قدیمی‌ترین مناطق استانبول منطقه باکرکوی است که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این منطقه اعیان نشین، نه تنها یک بخش تفریحی و اقتصادی دارد بلکه یک بخش مسکونی بسیار پیشرفته نیز دارد.
در این منطقه مراکز خرید بسیار لوکس و بزرگ دیده می­شود و دارای یک میدان اسب‌سواری بسیار بزرگ و قدیمی است. این پیست یکی از مهم‌ترین پیست‌های اسب‌سواری در ترکیه محسوب
می­شود در سفر به این منطقه حتما به تماشای فانوس دریای بشیل گوی بروید. عمارت دریایی فلوریا آتاتورک و همچنین موزه هوانوردی استانبول نیز در همین منطقه هستند.

دهکده آنادولو کاوایی
این منطقه از سکونتگاه‌های گشتی‌های تنگه بسفر است. آنادولو کاوایی یک دهکده بسیار کوچک ماهیگیری می­باشد که قدمت آن به صدها سال قبل می­رسد.
آنادولو کاوایی تعداد زیادی رستوران، استندهای چوبی بستنی‌فروشی و کلوچه‌فروشی دارد و می­توانید در رستوران‌هایش غذاهای دریایی تازه سرو میل کنید.

موزه مادام توسو
این موزه یک برند زنجیره­ای در میان موزه­های جهان است و در تمام دنیا شعبات مختلفی دارد. شما می­توانید در شهرهای بزرگ توریستی یکی از شعب این موزه را پیدا کنید. موزه مادام توسو موزه مجسمه­های مومی است. یعنی از سلبریتی‌ها و افراد مشهور، مجسمه‌های مومی می­سازند و در این موزه می­گذارند. در موزه مادام توسو در استانبول حدود ۶۰ مجسمه مومی از شخصیت‌های مشهور تاریخی، فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی، علمی و … مشاهده می­گردد. قابل ذکر است که گاهی بعضی از سلبریتی‌های معروف که مجسمه آنها در این موزه هست، به موزه مادام توسو سر می‌زنند. ممکن است شما نیز در موزه با آنها از نزدیک مواجه شوید و با آنها عکس یادگاری بگیرید.

پارک ییلدیز
این پارک از باغ­های سلطنتی است و در لیست بزرگترین پارک های استانبول قرار دارد. این پارک در اصل قسمتی از کاخ ییلدیز بوده است ولی در زمان حکومت سلطان عبدالحمید دوم، این پارک را با دیوارهای بلند محصور کردند و بخشی از کاخ محسوب می شد. هم اکنون این باغ سطلنتی به پارک عمومی برای مردم ترکیه و گردشگران خارجی تبدیل شده است.

موزه فرش استانبول
فرش های ترکیه از لحاظ طراحی شباهت زیادی به فرش­های ایرانی دارند.
برای دیدن طرح فرش‌های سنتی ترکیه و مقایسه آنها با طرح فرش‌های ایرانی، بهتر است به موزه فرش استانبول سر بزنید. این موزه شامل گنجینه‌ای بسیار ارزشمند از چهار هزار اثر هنری ترکی مربوط به فرش می­باشد.
لازم به ذکر است که بعضی از آثار موجود در این موزه بقدری ارزش دارند دارند که حتی نمی‌توان برای آنها قیمت تعیین کرد.

موزه نیروی دریایی
از آنجایی که ترکیه به دریای سیاه و دریای مرمره راه دارد و تنگه بسفر نیز مرزی مابین قاره اروپا و آسیاست برای همین هم کشتی­های زیادی از تنگه بسفر رد می‌­شوند. این موضوع سبب شده تا از گذشته­ های دور تا کنون ترکیه همواره تلاش کند تا نیروی دریایی قدرتمند داشته باشد.
در زمان­های قدیم، خیلی از کشورها از راه مسیر دریایی به عثمانی حمله ور می­‌شدند. از دیگر سو عثمانی پیوسته در جسجوی یک سیستم نظارتی قدرتمند بر تنگه بسفر بود. تمام اینها سبب شدند که نیروی دریایی عثمانی تشکیل گردد. برای همین هم موزه‌ای را در محله بشیکتاش با همین نام افتتاح گشت که قدمت آن هم اکنون به 100 سال قبل می­رسد.  
در این موزه آثار تاریخی فراوانی نگهداری می‌شود. موزه نیروی دریایی بزرگترین موزه در استانبول است که برای نمایش صنعت دریانوردی دولت عثمانی بر پا شده است.
همچنین می‌توانید در این محل شما می‌­توانید از گیفت‌شاپ، انواع سوغات استانبول را برای اقوام و دوستان خود تهیه نمایید.

بازار آراستا
برخی از بازارها همانند بازار آراستا را گردشگران کمتری می‌شناسند و بیشتر پاتوق مردم محلی است. بازار آراستا درست پشت مسجد آبی و کنار موزه موزاییک واقع شده و قدمت آن به قرن هفدهم میلادی یعنی 400 سال پیش می­رسد. این بازار را بارها و بارها بازسازی کرده­اند.
بازار آستارا مکان مناسبی برای خرید انواع صنایع‌دستی و سوغات استانبول می­‌باشد.
آدرس: استانبول، محله سلطان احمد

حهت مشاوره و رزرو تور گروهی شاد زمینی و یا هوایی استانبول میتوانید با شماره 02144683128 آژانس پارسینه گشت تماس بگیرید.
https://www.instagram.com/parsineh_gasht?igsh=cTRkN3kwazE4dmp2

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین