کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی؛

اصلاحیه «دستورالعمل تملك سهام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي» ابلاغ شد

2 مهر 1403 ساعت 10:30

اصلاحیه مواد 27 و 29 «دستورالعمل تملك سهام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي» به شبکه بانکی ابلاغ شد.


به گزارش صدای بانک از روابط عومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه شماره 147245‏/03در تاریخ 29 شهریورماه 1403 و پیرو بخشنامه شماره 317078‏‏/۰۰ مورخ 24‏‏/1۲‏‏/۱۴۰2 موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل تملك سهام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي»، با عنایت به این‌که طبق ماده (22) «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال 1402، هیات انتظامی بانک مرکزی جایگزین هیات انتظامی بانک‌ها شده و همچنین بر اساس بند (ت) ماده (8) «قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» مصوب سال 1403 ترتیبات برخورد با سهام مازاد مالک واحد متفاوت از «قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل ‌و چهارم (۴۴) قانون اساسی» مقرر شده است، بازنگری «دستورالعمل تملك سهام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي» از حیث موارد مزبور، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اصلاحات انجام شده در این خصوص به شرح زیر در جلسه مورخ 11‏‏/5‏‏/1403 هیأت عالی بانک مرکزی مطرح و به تصویب رسید.

اصلاح ماده (27) به شرح زیر:
مالک واحدي که پس از سپري شدن مهلت‌هاي تعيين شده در این دستورالعمل، بدون مجوز لازم، همچنان دارنده سهام هر يک از مؤسسات اعتباري به ميزاني بيش از حدود مجاز باشد؛ نسبت به مازاد سقف مجاز، در مجامع عمومي صاحبان سهام مؤسسه اعتباري ذي‌ربط حق رأي و حق شرکت در افزایش سرمایه نخواهد داشت و طبق اعلام بانک مرکزي حق رأی در مجامع عمومی صاحبان سهام مؤسسه اعتباری مذکور، حق شرکت در افزایش سرمایه آن مؤسسه و کلیه عواید سهام مازاد، اعم از سود نقدی و عواید ناشی از افزایش ارزش سهام مازاد معادل مابه‌التفاوت مبلغ حاصل از فروش سهام مازاد به ارزش سهام مازاد در زمان انتقال به صندوق ضمانت سپرده‌ها، به صندوق مذکور منتقل می‌شود. چنان‌چه تا یک سال پس از عبور میزان سهام مالک واحد از حد مجاز، میزان سهام او به حدود مجاز کاهش نیابد، صندوق ضمانت سپرده‌‌ها می‌تواند سهام مازاد را در بورس اوراق بهادار عرضه نموده و مبلغ حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌‌های مربوط و عوائد ناشی از افزایش ارزش سهام مازاد، به سهامدار مسترد کند. در صورتی که افزایش میزان سهام مالک واحد از حدود مجاز، به صورت قهری حادث شده باشد، حکم این ماده یک سال پس از انتقال قهری سهام مازاد به مالک واحد اجرا می‌شود.

اصلاح ماده (29) به شرح زیر:
بانک مرکزي مي‌تواند با تصميم هيأت انتظامي بانک مرکزی، مجوز تملک سهام توسط مالک واحد در سطوح بيش از 10 درصد را .... ابطال کند.

بانک ها بایستی ضمن ایفاد نسخه‌ای از اصلاحیه دستورالعمل مزبور، مراتب را به قيد تسريع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏/96 مورخ 16‏‏/5‏‏/1396، به تمامي واحدهاي ذي ربط و همچنين سهامداران آن بانک‏‏/مؤسسه اعتباري غیربانکی ابلاغ کنند. 
 


کد مطلب: 28440

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/28440/اصلاحیه-دستورالعمل-تملك-سهام-بانك-ها-مؤسسات-اعتباري-غيربانكي-ابلاغ

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com