کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چک "تضمین شده" جایگزین "چک رمزدار" خواهد شد

ممنوعیت تدریجی صدور چک رمزدار (بین بانکی)

29 مهر 1403 ساعت 9:28

بر اساس آخرین اطلاعیه‌های بانک مرکزی، چک تضمین شده به تدریج جایگزین چک‌های رمزدار خواهد شد و افراد می‌توانند در معاملات تجاری خود از چک تضمین شده استفاده کنند.


به گزارش صدای بانک، این تغییر به دنبال تأکید بر شرایط صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده انجام می‌شود و بانک‌ها موظف به یکسان‌سازی رویه‌های پرداخت چک‌های تضمین شده و چک رمزدار هستند.
بر اساس این گزارش، در راستای اجرای قانون « اصلاح قانون صدور چک» و با لحاظ نمودن مزایا و مشابهت کارکردی «چک تضمین شده» (چک بانکی) با «چک رمزدار» (چک بین بانکی)، با اعلام بانک مرکزی، با هدف التزام‌بخشی به شرایط صدور و استفاده از چک‌های تضمین شده، مقدمات ممنوعیت صدور چک رمزدار به صورت تدریجی و گام‌ به گام در شبکه بانکی و بانک پارسیان اجرایی خواهد شد.

چک تضمین شده چیست؟
چک تضمین شده یکی از انواع چک است که نیازی به دسته‌چک ندارد و از سوی بانک و به تقاضای فرد دارای حساب در بانک صادر می‌شود. برای وصول این چک نیز می‌توان از طریق هر یک از شعب بانک مورد نظر اقدام کرد. نکته مهم در مورد چک تضمین شده آن است که مبلغ آن در زمان صدور از حساب درخواست‌کننده کم می‌شود و وظیفه انتقال آن بر عهده بانک است. بنابراین، عملاً امکان برگشت خوردن این چک‌ها وجود ندارد.

مزیت‌های چک تضمین شده در مقایسه با چک رمزدار
پرداخت وجه «چک تضمین شده» از سوی بانک، تضمین شده است.
«چک تضمین شده» در وجه شخص و سپرده معین و به‌صورت غیر قابل انتقال صادر می‌شود و لذا کارکردی مشابه چک رمزدار داشته و افراد می‌توانند در مراودات تجاری خود از آن استفاده کنند.
«چک تضمین شده» قابل‌‌استعلام می‌باشد و با توجه به این‌که تمامی چک‌های تضمین شده جاری مجهز به «شناسه صیاد» می‌باشند و در بستر «سامانه صیاد» (پیچک) صادر می‌شوند، ذینفع چک می تواند در زمان دریافت چک، با استفاده از شناسه 16 رقمی مذکور از طریق درگاه‌های نوین بانکی (اینترنت بانک و همراه بانک)، برنامک‌های موبایلی و سرشماره 4040701701 (به صورت پیامکی) از صحت چک صادرشده به نفع خود آگاهی یابد؛ این در حالی است که «چک رمزدار» قابلیت استعلام نداشته و ذینفع صرفًا می تواند از طریق مراجعه به شعبه صادرکننده چک، از صحت آن اطمینان حاصل کند. بر این اساس، احتمال جعل «چک تضمین شده» بسیار اندک می‌باشد.
چک‌های تضمین‌شده بدون محدودیت جغرافیایی در سراسر کشور قابل صدور و مبادله هستند؛ این در حالی است که نقدشوندگی «چک رمزدار» منوط به تبادل آن در محدوده جغرافیایی مشخص و به صورت استانی است.


کد مطلب: 28852

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/28852/ممنوعیت-تدریجی-صدور-چک-رمزدار-بین-بانکی

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com